Föreläsningar
Kloka gummor och gubbar
Kloka gummor och gubbar
– folktro, läkekonst och magi
Örka-Hanna och Klok-Anna, Grava-Karnan, Pals-Inga, Mölle-Peren, Anders Hansson, Igla-Kittan m fl kloka fanns förr runt om i byarna, i hela Sverige. De kunde stötta och hjälpa vid barnafödande, lindra och bota skador, sorger och sjukdomar. De hittade bortsprungna djur och stulna saker och kunde även peka ut den skyldige. De kunde spå framtiden och varna för faror. Men de sågs inte med blida ögon av överheten, prästerskapet, länsman och läkarna. De har sina rötter i en mångtusenårig tradition över hela världen. Människor med begåvningar och en känslighet utöver det vanliga. Och nu visar forskningen att vi alla har tillgång till dessa ”exceptionella förmågor och upplevelser”. Detta är något som utvecklats genom evolution för vår överlevnad. Vissa har mer av denna medfödda gåva. Förmågor som kallas paranormala, mediala, klärvoajanta, andliga, intuitiva osv. Förmågor som i alla kulturer haft hög status, så var det även här en gång. Personer med dessa förmågor kommer alltid att finnas och de verkar mitt ibland oss även idag.
Herulerna – Vikingarnas föregångare
Om den spännande upptakten till vikingatiden och sambandet Island-Skandinavien- Sydeuropa. Grupper som utvandrade från södra Skandinavien under tiden före och efter år 0. Ner genom Europa till Svarta havet. De mötte Goter och Hunner, Skyter m fl ryttarfolk österifrån. De stred med och mot varamdra och anföll Romarriket. Många tog även värvning i romerska armén. När Västrom fallit år 476 drog sig många grupper med rötter i Skandinavien, norrut till de gamla hemtrakterna. Herulerna kom in via Hanöbukten, sydkusten. Många fortsatte norrut. Dessa beresta, språkkunniga och stridsvana släkter gav sig senare åter ut i Europa för att handla, plundra och skapa kolonier. Vikingarna! Och på 870-talet flyttade flera av dessa familjer till Island.(Boken: Herulerna-det bortglömda folket, Vikingarnas föregångare, av Stina Helmersson och Uno Röndahl, 2005, Epona förlag
Pest och kolera & andra pandemier
Pest och kolera. Digerdöden och spanska sjukan var farsoter som drabbade mänskligheten förr.Nu upplever vi oro och tragedier i samband med Corona-viruset. Pandemier har kommit och gått i alla tider. Vi följer historien i Sverige och runt om i världen med de mest skrämmande farsoterna: Spanska sjukan, smittkoppor, spetälska osv. Förr var det vanligt att de smittade som dog begravdes på speciella platser, utanför de vanliga kyrkogårdarna. Så var det under Digerdöden 1300-1600-talen och under pesten i början av 1700-talet, ja även under kolerans två vågor i början och mitten av 1800-talet.Runt om i landet, framförallt i södra Sverige, längs kusterna, finns många ödekyrkogårdar, pest- och kolera kyrkogårdar.Men flera av dem har en betydligt äldre historia som forntida grav- och kultplatser från sten-, brons-, järnålder och Vikingatid.Men var har vi lärt oss av detta när det gäller vår tids smittosamma sjukdomar?
Amerikafararna – Over There & Här
”Skada att Amer´ka ligga ska så långt ifrån!” Vi berättar om drömmen om Amerika, det förlovade landet med alla möjligheter där man kunde skära guld med täljkniv! En historia om de som reste och de som stannade kvar därhemma. Om de som kom tillbaka och de som reste fram och tillbaka. Om Amerikaemigranterna och de stora utvandringarna från Sverige i modern tid. Flykten, från fattigdom och förtryck och för att förverkliga sina drömmar om ett bättre liv. Om emigrationen mellan1860 och 1960, från södra Sverige, norra Skåne, västra Blekinge och södra Småland, kända utvandringsbygder. Tusentals reste till Amerika. Några blev miljonärer, andra luffare, en del mötte grizzlybjörnar och andra den stora kärleken. Möt några av dessa människoöden, de som reste, de som kom tillbaka och de som stannade kvar här i bygden i södra Sverige. Spännande öden, romantik, humor, allvar och äventyr.
Snapphanarna på Ryssberget
Gerillakrig, överfall och våldsamma grymheter. Snapphanarna stred mot de svenska trupperna för ett fritt Skåneland: Skåne, Blekinge och Halland. Striderna rasade i omgångar under 1500- och 1600-talen, bl a i gränsbygden i nordvästra Blekinge, Längs Ryssberget och kampen och motståndet fördes även längs kusten och i skärgården. Terror, tortyr, angiveri, våldtäkter och andra övergrepp trasade sönder livet för folket i bygderna under drygt 300 år av upprepade angrepp. Skattefogdar, präster och jägmästare gick ibland svenska truppernas ärenden. Gårdar beslagtogs, människor mördades, etnisk rensning, bränder, stölder, slaveri och utpressning var svenska kungamaktens metoder för att skapa skräck, splittring och ta makten i de sydliga landskapen och bygga upp örlogsstäderna Karlshamn och Karlskrona som skulle tjäna den svenska krigsmaskinen. Möt de mäktiga motståndarna; Ola Björnsson storbonde på Lilla Holje gård, den listige ”Hara-Räven” och andra storbönder och ”Snapphanehövdingar”.
Skrymt & skrönor – Skrock & skräppe
Berättelserna vid lägerelden, visst behöver vi dem!I skymningen kurar vi för att höra de spännande berättelserna om hur det naturliga och övernaturliga påverkat oss i alla tider. Det finns många sägner och sagor, berättelser och vittnesmål om märkliga platser och händelser. Om skogsrået och bäckahästen, om Goe-Nissen, Glo-son, Puke, Oabedagubben och flera andra naturväsen, spökerier, förtrollade trädgårdar, himmelsberg, troll, vättar, hemliga grottor och bottelösa sjöar som ruvar på stora skatter och mycket mer. Naturväsen, energier, varelser – många gånger med gamla rötter i folks föreställningar, upplevelser och gammal mytologi. Vad betydde detta för folk förr i tiden och vad innebär det för oss i dag?
Forntidens starka kvinnor och gudinnor
kvinnor kunde ha mycket frihet, hög status och makt i det forn nordiska samhället Möt forntida kvinnliga entreprenörer. Vikingatidens myndiga husfruar, affärskvinnor, kvinnliga krigare – sköldmör, företagare och kompetenta ledare på de stora gårdarna. Völvor och Gy∂jor hade högsta status, magiker, spåkunniga, prästinnor som ledde ceremonierna. De var rådgivare och läkekunniga botekvinnor. Kvinnorna var historie- och kulturbärare och deras position byggde på respekten för gudinnan – Moder jord och hennes många skepnader. Dn heliga feminina aspekten och den kvinnliga halvan av det gudomliga samspelet som manifesteras i naturens lagar. Det feminina och maskulina som skapar balansen i tillvaron, i kosmos, i en ständig spiralrörelse. Runt om i världen och även här hos oss finns spåren av en tidigare väl utbredd, gammal och långvarig gudinne-kult. De nordiska gudinnorna är besläktade med alla de andra i världen: i Indien, Grekland, Mellanöstern och Egypten osv, men har också egna särdrag som visas i den fornnordiska mytologin, historien och traditionen. Urkraften och skapelsens kaosmakter symboliseras av kon Audhumbla. Liv och död styrs av hästdiser, valkyrior och gudinnan Hel. Möt solens, kreativitetens, krigens, visdomens, fruktbarhetens, läkekonstens, kärlekens men också mörkrets och dödsrikets gudinnor. Möt Frejas många ansikten,
Freja och det flammande smycket
Vid gravfältet och den gamla kultplatsen Store backe, ”Snarket” vid Jämjö, på Blekinges ostkust hittades på 1980-talet ett säreget smycke från folkvandringstid (500-800 e år 0). Ett ryggknappsspänne i brons med guld och granater, men söndrigt. Likadana imponerande dräktsmycken mellan 15 och 30 cm långa har hittats runt om i Norden och de knyts till Freja-kulten. De tunga dyrbara spännena var kraftfulla statussymboler som bars av släktens, samhällets kvinnliga religiösa ledare, prästinnan, en hyllning till gudinnan Freja, Moder jord, som rådde över liv och död. I närheten vid kyrkorna i Augerum och Lösen finns resta stenar med skålgropar och stenmonument. Här har även hittats rika kvinnogravar. Minnen från äldre tid då detta var kultplatser och det fanns mäktiga kvinnor som ledde ritualer och ceremonier. Ortnamn och platser runt om i Sverige avslöjar de heliga kraftfulla kultplatser som vigdes åt gudinnorna, Moder jords symboler. men många namn har fallit i glömska. Vi väcker dem till liv och vi berättar om Frejas många ansikten som en av den gamla trons sista stora gudinnor, Moder jord som styrde över växtlighet, fruktbarhet, barnafödande, erotik,rikedom, framgångar i strider och hälsa,
Ryttarna till Skedas ära - "Skeid-ryttarna"
I full fart (skeid) kastar sig hästarna framåt och kämpar om täten med sina hetsande ryttare på ryggen. Kapplöpningar och ryttarspel var för 1000-2000 år sedan knutna till hedrandet av gudinnan Skeda, en variant av Freja/Moder jord, fruktbarhetsgudinnan. Seden fanns runt om i Norden.Vinnaren på den bästa hästen och hans gård, belönades med Frejas/Skedas gunst; fruktsamhet bland djur och människor på gården, hälsa, rikedom och framgång under följande år. Den vinnande hästen vigdes åt Skeda, köttet åts upp av alla församlade medan ben, huvud och skinn offrades till gudinnan i vattendrag eller i en våtmark. Skeda/Skade/Skeida har fått ge namn åt Skedevi, Skede mosse och Skea kyrka och många fler platser. Vi berättar om några kända Skeda-platser och om hästtävlingar som förekom fram under 1800-tal och tidigt 1900-tal i Blekinge, Skåne m fl platser.
Häxprocesserna – när kvinnor anklagades för trolldom och djävulsdyrkan
Möt kvinnorna som under 1500- och 1600-talet förföljdes, anklagades, torterades, dömdes och avrättades genom halshuggning och bränning. I Europa började förföljelserna tidigare. Många kvinnor var misstänkta och häxjakten ledde bl a till den värsta massakern i Sverige
Kvinnor som anklagades, torterades, dömdes och avrättades genom halshuggning och bränning på bål. Följ med till Torsåker och Härnösand där 70 kvinnor (och några män) brändes på Bålsberget. Vi har träffat några nutida ättlingar; som har undersökt och skrivit om händelserna. De är även släkt med en av prästerna som ledde förföljelserna…
Runt om i hela landet anklagades kvinnor för magiska illdåd, trolldomsutövande och samröre med ”djävulen” och bolande på Blåkulla.
I Sydsverige var det dock lite lugnare för här hade man fullt upp med ”Snapphanekrigen”.
Island: Vikingar, vulkaner, sagor och hästar
Eld och is, vulkaner och varma källor, jöklar och vilda vattenfall. Idag lockas många besökare till detta spännande land. På Island kan vi hitta vår egen nordiska historia. Här bevarades det fornnordiska språket och flera av våra gamla traditioner fram till idag. Hit flyttade de första bosättarna från Skandinavien, Irland och övriga Europa under 800-900-talen. Tack vare hästarna och boskapen somde hade med sig och förmågan att anpassa sig till landets förutsättningar har de överlevt på denna ö mitt i Atlanten. Islänningarna har skapat ett fantastiskt kulturarv. Historien skildras i de isländska sagorna. Det moderna Island står med en fot i Vikingatiden och en i cyberspace. Varmvattnet från underjorden har öppnat upp nya möjligheter. Här styr fortfarande naturens krafter..Många islänningar har en speciell respekt och känsla för naturen och dess krafter och väsen. Och tt det finns mer än det vi kan se som påverkar oss. Följ med till ett land av egensinniga, konstnärliga, kreativa, hantverkskunniga, uthålliga, banbrytande, orädda, otåliga, galna och stolta entreprenörer.
Orkneyöarna ett mäktigt stenåldersrike och vikingaimperium
På Orkneyöarna utanför Skottlands kust fanns en högtstående kultur redan på stenåldern för 6000 år sedan. Arkeologerna har undersökt enorma tempelbyggnader, gravanläggningar och kulthus som berättar om märkliga och även makabra ritualer. Här utvecklades en mytomspunnen välmående jordbruks- och boskapskultur med stora årliga fester somföljde årstiderna och himlakropparnas rörelser. Hit kom folk även från Skandinavien och övriga Europa. Redan på stenåldern hade man täta kontakter över haven. Stenringar – Stones of Stenness och Ring of Brodgar och den underjordiska byn – Scara Bray lockar tusentals besökare. Hit kom även Vikingarna och byggde hamnar och storgårdar och här talas fortfarande en nordisk-engelsk dialekt. En spännande historisk reseberättelse om en unik kultur med starka band till Skandinavien, här finns ett nordiskt centrum, nordisk kultur, nordiska folksånger och gemensamma traditioner.
Irland - den gröna öns historia
Irland har en spännande historia påverkad av flera folk och kulturer. De guldälskande kungarna som gifte sig med Moder jord på högplatån Tara. Den rika keltiska mytologin bygger på berättelser om de flygande féerna, de underjordiska alverna, Brigida – bruden – fruktbarhetssymbolen och ödesgudinnan Shee-la-na gig, hjälten Cu´Chulainn, samt och den mörka Cerridwen med sin magiska kittel. Druider, starka drottningar, och magiker mötte de munkar som införde skrivkonsten på 600-talet. Vikingarna bosatte sig här och byggde hamnar, handelsplatser och staden Dublin. De väldiga monumenten från stenåldern som imponerar. Vid floden Boyne reser sig denbyggda högen New Grange, uppförd för 6000 år sedan. Här fanns en gång en rik och blomstrande kultur där kvinnorna hade en viktig roll i samhället., Men senare försämrades allt med fattigdom och förtryck. Missväxt och svältkatastrofer ledde till död och massflykt. Katolska kyrkans och kolonialmakten Englands makt höll folket i järngrepp. Ogifta mödrar stängdes i kyrkans kvinnohem och fick tvångsarbeta medan deras ”oäkta” barn adopterades bort fram till 1980-talet!
Normandie. I vikingarnas spår till Normännens land
Här skapade vikingen Gånge-Rolf med rötter i södra Sverige och hans folk “Nordmännens land”Normandie . Följ med i vikingarnas spår till Normandie på franska västkusten. Möt kvinnor och män, tro, kultur och vardagsliv. I den nutida vikingabyn vid floden Orne hålls historien vid liv.
Redan tidigt hade vikingar från södra Skandinavien färdats upp genom Frankernas land längs floden Seine mot Paris. Efter våldsamma strider och plundring under 800-talet, kom franske kung Karl överens med vikingarna. Det nordiska inslaget präglade sedan dess kustområdet och här finns ännu delar av ett nordiskt språk bevarat.. Slaget vid Hastings 1066 vanns av Vilhelm Erövraren, en ättling till Gånge-Rolf. Normanderna, blev en maktfaktor i hela Europa med förgreningar till flera kungahus.
Osebergsskeppet & Völvorna De mäktiga kvinnorna
Det stora vikingaskeppet var märkligt intakt när det grävdes fram ur gravhögen vid Tönsberg nära Oslofjorden i början av 1900-talet. Dessutom var det fyllt av föremål. Gåvor till den döde hövdingen – trodde man då. Men det visade sig att det var två kvinnor som gravlagts i det överdådigt påkostade skeppet någon gång kring 700-talet. Och inte vilka kvinnor som helst. Åtminstone en hade varit en mycket mäktig kvinna under sin levnad. En ”Freja-prästinna” – Völva – religiös ledare, synsk, spådoms- , magi- och läkekunnig. Völvornas råd räddade många och hövdingarna lyssnade när de försatte sig i trance för att utröna vad som skulle ske.
Tempelriddarna och Katarernas skatt
Katarerna,de sk ”kättarna” verkade främst i södra Frankrike under 11-1200-talen. De hade en egen syn på kristendomen med inspiration från gammal naturtro. De trodde på en god och en ond sida (dualismen), och en ständig strid mellan den onda och det goda. De trodde på reinkarnation och kvinnor och män var jämlika. De motsatte sig överhöghet, andliga upplevelser var något privat och de erkände inte ritualer, präster eller påvar.
Starka krafter och mäktiga familjer stöttade Katarerna men Romersk Katolska kyrkan gick till massivt blodigt motangrepp.
Staden Carcassonne var ett starkt katarfäste som belägrades.
Katarerna flydde till borgar på bergen i Pyrenéerna´. Borgen på Montsegur var det sista katarfästet som höll stånd. I sista stund lyckades några Katarer fly med deras hemliga dokument och skatter. De hade n虍ot som absolut inte fick falla i de katolska fiendernas händer. Legenden säger att skatten kan ha förts till den heliga kullen Rennes-le-Chateau med sin Maria Magdalena kyrka eller till någon av de omgivande grottorna eller borgarna.
Katarerna har förknippats med Heliga Graal ( känd från Kung Arthur och Riddarna kring runda bordet). Vad Heliga Graal är vet ingen med säkerhet. En del tror att det är förknippat med Maria Magdalena.
Tempelriddarna Vilka var de och vad gjorde de?
År 1118 bildades Tempelherreorden, av nio franska adelsmän. De var krigarmunkar, mystiker och red till Jerusalem till platsen för det forna Salomos tempel. De blev ”Kristi milis” och hade officiellt uppdraget att skydda pilgrimer mot överfall. De första nio åren var de ensamma. Sedan utvidgades skaran explosionsartat och fick jättelika donationer, pengar,varor och jord. Tempelherreorden blev en mäktig kraft i Europa men då blev kungar och påvar rädda att förlora makten och gick till anfall. En grupp riddare, lyckades fly men vart tog skatterna och rikedomarna vägen?
Byn där tiden står stilla
Välkomna till den mytomspunna byn Rennes les Chateau högt uppe på kullen där klockorna stannar och datorer och kameror slutar fungera. Det drabbade även oss när vi var där!
Här berättas om många oförklarliga händelser tusentals år bakåt och fram till idag. Hit till denna heliga kulle kom genom åretusendenas lopp; kelter, visigoter/vikingar och romare. Här menar många att de kristna förföljda Katarerna gömt sin skatt. Långt fram under 1900-talet vakade den mystiske prästen Sauniere över den mycket speciella Maria Magdalena kyrkan på kullen. Kyrkan med sina dualistiska symboler, sin mörka djävulsstaty och ljusklädda väna jungfrur har förbryllat många forskare. Men Sauniere hade kommit några hemligheter på spåren, några dokument som andra försökt gömma. Plötsligt blev han väldigt rik på grund av märkliga omständigheter. Många frågar sig, hade han någon hållhake på katolska kyrkans makthavare?
I Maria Magdalenas spår i södra Frankrike
Mariakulten – kring både Jungfru Maria och Maria Magdalena har lockat många intresserade. På senare år ordnas resor i ”Maria Magdalenas spår i Provence”. Båda Mariorna var/är en symbol för den kvinnliga aspekten i den tidiga kristendom. Den manliga och kvinnliga gudomen fanns sida vid sida. Precis som gamla tiders gudar och gudinnor. Men snart utpekades Maria Magdalena som sköka och synderska. Katarerna och de som hyllade båda ”Mariorna” och en naturnära kristendom förföljdes. I södra Frankrike lever Mariakulten. Här var den gamla keltiska/galliska kulturen stark fram i kristen tid och den höll sig kvar i träskmarkerna i Camargue och Pyrenéernas bergstrakter. I Provence berättas ännu legenden om hur Mariorna kom i en båt över havet från Palestina efter Jesu död. I Camargue mötte de den gamla gudinnan Svarta Sara. Så uppstod en spännande kulturtradition som lever än. Följ med till heliga Maria-platser i bergen, till Maria-grottor, Maria-kyrkor, festen vid grottorna och Romernas hyllande av Svarta Sara.
Även här i Norden bl a i Blekinge, finns flera gamla Maria-platser.
Baskien & Häxorna i Zugarramurdi
Vi reser från den brusande Biscayabukten upp till Pyrenéernas högsta toppar.
Där i dalgångarna betar kor och får. De stora husen är prydda med solrosor över dörrarna. Hus med rum för sävål folk och boskap. Baskien lockar med stränder, gourmetmat och härlig natur. Ett hett turistmål. Med sin gamla kultur och språk, på gränsen mellan Frankrike och Spanien, har området lockat människor i alla tider. Här styrde den äldsta kvinnan i familjen. Männen var sjömän, krigare och smugglare. Hit kom vikingarna från Skandinavien och lärde folket i Biscayabukten bygga bättre båtar. Baskerna seglade till Island, fiskade och fångade val. Den gamla naturtron levde kvar länge och krockade med kyrka och myndigheter. I byn Zugarramurdi finns grottorna där kvinnorna höll sina uråldriga ceremonier till Moder Jord. Och här pågick under 1600-talet en djävulsk häxprocess där halva befolkningen skulle brännas, men som stoppades i sista stund.
Den magiska eken
Under den heliga eken samlades man redan för flera tusen år sedan för rådslag och ting.
Eken är ett mytomspunnet träd som spelar en alldeles speciell roll i historien, både här och i många andra kulturer. Eken var det heliga Världsträdet, en symbol för kosmos, världen och underjorden, både i keltisk, germansk och fornnordisk mytologi. I ekens grenverk skar Druiderna av den magiska misteln med gyllene skäror. Förr kunde man gå till eken och be om råd och hjälp. Eken är Blekinges landskapsträd och i södra Sverige finns många kända ekar som användes vid ritualer och sammankomster långt tillbaka. Den tusenåriga Kvilleken i Rumskulla i Småland är äldst i Sverige. Gamla offerekar och heliga eklundar som på grund av sitt hedniska förflutna straffades och höggs ner för att folk inte skulle uppsöka de heliga träden. Andra ekar demoniserades till ”galgekar”, fruktade avrättningsplatser. Senare i tiden blev eken Kronans, statens egendom och skulle användas till krigsskepp och ingen bonde fick hugga ner en ek som stod på ägorna. Det straffades hårt.
Avalons dimmor, Stonehenge & Doggerland Kung Arthur & Riddarna kring runda bordet
I England lever legenderna om Kung Arthur , svärdet i stenen och riddarna kring runda bordet. I Cornwall vid Atlantkusten reser sig den höga klippan med borgen Tintagel, och trollkarlen Merlins grotta. I skogen intill flödar vattenfallet Nectans Glen där riddarna samlades inför jakten på den heliga graal. Historien är sammanvävd med legenden om Avalon, den mystiska kvinnoön. Många hävdar att Avalon ön höljd i dimmor, var ett rike bortom vår tillvaro. som låg i Glastonbury. Där var tidigare våtmarker och ännu tidigare trängde havet dit med tidvattnet. Här låg centrum av stenålderns Doggerland som senare dränktes. Glastonbury är ett spirituellt center som lockar tusentals från många olika religioner.
Här finns fler urgamla kultplatser; Stonehenge och Salisbury. I området bildas även de berömda Crop circles,”cirklarna i sädesfälten”
Vårens livskraft!
Högtidernas historia och traditioner Del 1. Våren och sommaren
Vi har firat på liknande sätt i minst 5000 år. Och allt beror på solen!
I vår kultur och i flera andra skär samma traditioner genom tidernas olika religioner.
Under våren firar vi ljusets och solens återkomst, livskraften och att livet återuppstår. Ritualer och ceremonier förebådar blomningen och sommarens fruktbarhet. Kyndelsmäss/Disafest, vårdagjämning, vårfrudagen, påskens ägg, valborgsmässoeldar. Majstångens grönska, kärleksmagi och midsommardansens lekar.
Runornas budskap & hemligheter
Upptäck runornas spännande mystiska värld och prova på rundragning och runtydning.
Runorna var från början kraftfulla magiska symboler och tecken laddade med energier som både kunde skydda och förstöra. På flera ställen i Norden, bl a i Skåne har man hittat de tidigaste runristningarna från 200-talet. Några av norra Europas mest spännande runstenar ristades under 600-talet längs Hanöbukten/Blekingekusten. Dessa runor är magiska galdrar, skyddsformler, och hotfulla besvärjelser. Runorna var en del av nordisk shamanism, men så småningom blev de bärare av meddelanden, senare runstenar restes som status- och maktmarkörer. Runorna som ristades på trästavar eller små stenar användes under Vikingatiden för divination, spådom, att få kunskap om framtiden, ödet och för rådgivning. Runorna levde kvar och användes länge på landsbygden, ända fram under 1800-1900-talen,både som skriftspråk och bomärken och kanske för att få god skörd och livskraft. På gamla gårdar hittar man än idag ”Runstavar” med markeringar för solstånden och andra viktiga tidpunkter under året.
Gudarnas häst
Hästen väcker ofta starka känslor hos oss. När de första ryttarfolken kom ridande österifrån för 5000 år sedan spred de såväl hästkulten som språk och kultur längs vägen.
För dem var hästen helig och det kom att påverka vår tro och mytologi i hela Europa, Asien och Mellanöstern och inte minst här i Norden. Hästen var en budbärare mellan gudavärlden och denna världen, ett gudomligt väsen med krafter som påverkade och inspirerade människorna. I Grekland talas om Moder jord som ”Det stora stoet., Kelterna i Europa hade hästgudinnan Epona / Rhiannon. Och Pegasos, den bevingade hästen, symboliserade fantasin och skaparkraften. Germanska stammar höll heliga hästflockar som visade gudarnas vilja. Vita hästar var heliga. Och i Norden var Sleipnir,Odens åttafotade springare snabbast. Bäckahästen dök upp ur våra vattendrag och Gamle Svarten var folkets trogne vän och arbetskamrat. Hästoffer var en gudagåva och köttet åts rituellt. Men hästkött förbjöds senare och blev tabu.
Ryttarfolken som förändrade vårt land
Ryttarfolken österifrån spred den indo-europeiska kulturen och språket genom Asien och Europa från Indien i öster till Island i väster.
Möt ryttarna som kom hit för 4-5000 år sedan och förändrade vårt land och kultur. De kallas ”stridsyxe/båtyxe-folket”. Spåren efter dem finns överallt. För 6000 år sedan lärde sig folkgrupper som levde på stäpperna vid floden Volga i södra Ryssland och Ukraina att tämja vildhästarna. Dessa ryttare från ”Yamnaya-kulturen” gav sig iväg med familjer och boskap åt öster, söder och västerut till Europa. De hade oxdragna kärror och de hade effektiva stenyxor och behärskade metallsmide, koppar och brons. För dem var hästarna heliga och de spred såväl hästkulten som sitt språk ”indo-europeiskan” och sina gener (och pesten) effektivt. Spåren efter dem finns både i våra kroppar och i vår gemensamma mytologi och kulturtradition. Senare i tiden drog flera andra ryttarfolk österifrån in över Europa; Skyter, Parter, Hunner och Mongoler.
Nordens forna ”Manhattan” vid Hanöbukten
Hanöbuktens kust lockade redan de första samlar- och jägarfolken som kom söderifrån när inlandsisen drog sig tillbaka för ca 12 000 år sedan. Många valde att slå sig ner nära kusten på ”Nordens forntida Manhattan” ett populärt område mellan Mörrum och Sölvesborg som arkeologerna fick möjlighet att undersöka när man skulle bygga en ny sträckning av väg E 22.
Här hittade de 12 000 år gamla rester av hyddor, jakt och fångst, samt senare tiders boplatser, gravar, kultplatser och båtar, redskap smycken mm. Längs sjön Vesans strand gjordes många fynd. Sjön som numera är utdikad var en gång en fjord och folket bodde på åsarna vid sidan om. Här hittades rester av såväl stenålderskanoter som ett vikingaskepp.
Våra ortnamn berättar – sägner, gårdar & g(l)ömda hemligheter
Har du tänkt på vad ortnamnen betyder? En del har en mycket gammal historia, tusentals år, men har bevarats i folkmun och traditioner. Många platser ruvar på glömda hemligheter och de namnen på platserna som idag verkar dunkla och obegripliga kan ha rötter i en forntida kultur med annan tro och livsåskådning. Länge levde minnena kvar, särskilt på landet men mycket kunskap försvann i takt med industrialiseringen.Det finns många sägner om olika händelser på många platser. Varför heter de som de heter? Vad hände där? Orstnamnsforskare vet inte alltid vad det handlar om. Det gäller att blicka tillräckligt långt tillbaka i tiden och känna till mytologin den fornnordiska kulturen. Vad betyder egentligen Herräng, Ramdala, Äskekärra, Skebo, Brönagården, Hålabäck, Halleborg, Orlunden, Hanö, Mariehäll, Valje, Hoby, Vilshult, Hällevik, Högtofta, Agerum, Sölve, Karamåla, Holje, Ysane , Sölvesborg, Skede mosse och Alleborg osv. Vi försöker reda ut begreppen och visa på sammanhangen.
På liv och död – dansen på de dödas ben!
Galgabackar, forntida kult & festplatser i västra Blekinge
Många gamla avrättningsplatser och galgabackar placerades på tidigare heliga grav- och kultplatser. Att börja använda dem som avrättningsplatser under 1600-1700-1800-talen var ett sätt från kyrka och myndigheter att få stopp på ”avgudatron” på de gamla gudomarna, en tro som fortlevde i lönndom. Ett sätt att förnedra, svärta ner platserna och skrämma folk från att minnas, besöka och helga de gamla samlingsplatserna från ”heden tid”.
Pettsabackens galgabacke mellan Norje och Ysane avvecklades 1740 och flyttades till Pukavik, till en kulle som varit gravplats under bronsåldern. I Norje låg Listers härads ting och där byggdes sedan Tingshus och en stor Gästgivargård. Vid pålen utanför kedjades och piskades tjuvar blodiga. Men en av de mest hårdföra nämndemännen, snar till att döma andra, visade sig vara en riktig ”maffia-ledare” som styrde över en stor tjuvliga.
Paret Bollman & Bengta från Farabol var de sista som avrättades i Galgabacken i Pukavik 1854. Efter två giftmord. Hundra år senare på 1960-talet blev Galgabacken en populär festplats med dansbana och flera kända artister uppträdde. Snoddas drog storpublik liksom Lill-Babs. ”Här dansar man på de dödas ben” löd rubriken i Kvällsposten!
Stenen sjunger
Stenhuggare, konstnärer, gatsten och”det svarta guldet”
Sveriges första och största stenhuggerier startades längs Blekingekusten. Världens dyraste sten, den sällsynta ”svarta graniten” (svart diabas) skapade rena ”guldfebern” när den upptäcktes i norra Blekinge kring Vilshult vid 1800-talets slut. Ett smalt stråk av svart diabas löper genom skogsbygden via Skåne- Blekinge- och Smålandsgränsen. Stenhuggeriet både vid kusten och i skogsbygden krävde tusentals arbetare som lockades från hela Sverige och det blev full fart i byarna, med fackföreningar, dansbanor, folkbildning och kultur och musik. Stenbrytningen förändrade hela samhället. Den moderna tiden hade kommit för att stanna och bondesamhällets regler förändrades. Stenen blev en bricka i maktspelet mellan Tyskland och Sverige och tonvis av färdighuggen sten blev kvar i hamnen i Pukavik när Tyskland förlorade kriget.
Poltavamannen och spökerierna i Skrubbeboda
Trumslagarpojken som räddade kungen och de märkliga händelserna på gården Skrubbeboda.
Under slaget vid Poltava i Ryssland 1709 led Karl XII:s armé ett förödande nederlag och många tusen svenska soldater dog. Trumslagarpojken Nils från södra Småland var en av de få som överlevde och som enligt historien hjälpte kungen att ridande fly till Turkiet. I bygden lever ännu minnena och historierna om Nils som efter fångenskap i Ryssland återvände hem och fick en stor gård i norra Blekinge av kungen som tack. Hans släkt blev storbönder och framstående företagare i Amerika och några av dem blev även berömda.
Trumslagaren Nils från gränsbygden Småland-Blekinge och officer Otto Stackelberg från Sörmland, var några av de få som överlevde i Poltava. Greve Stackelberg kom hem till sitt gods i Sörmland. Nils blev bonde gården Karamåla och sedan på Skrubbeboda,mellan Olofström och Svängsta. Vid dessa stora gårdar finns fornlämningar, bautastenar och gravar 1500-3500 år gamla och anor från1500-1600-talens Snapphanekrig.
Nils släkt har sedan levt i bygden fram till våra dagar. Det sägs att den kände berättarprofilen Ivar i Ulvaboda är en ättling.
Nils liv gav upphov till de märkliga historierna om ”Poltava-mannen”,en reslig vänlig man som sägs spöka på Skrubbeboda. Han håller ett vakande öga över sysslorna och folket på gården. Rosa Andersson och hennes familj bodde både på Karamåla och Skrubbeboda under 1970-80-talen och hade ridskola. Många har vittnat om märkliga upplevelser, övernaturliga händelser och spökerier, Och flera har sett den reslige mannen i slokhatt vandra över gårdsplanen.
Hälsa & Livsstil
Hälsovinsten – lyckat samarbete mellan alternativ och skolmedicin
I Norge har man sedan många år öppnat upp och skapat nya regler och lagar som gynnar nytänkande inom vården. Där finns ett lyckat samarbete mellan sjukvårdens skolmedicin och alternativa/komplementära metoder, som massage, kiropraktik, örtmedicin, akupunktur, homeopatimedicin, olika former av terapier, träning, kosttillskott, coachning, samtal, andlighet och kreativa aktiviteter. Man använder det bästa från två världar. Det kallas Integrativ medicin och är vägen till framtidens hälsa med helhetssyn på att kropp och själ faktiskt hänger ihop. Patienterna är nöjda, samhället sparar pengar, sjukvårdens resurser används där de behövs bäst vid akuta och allvarliga tillstånd.
Många i vårt samhälle lider av olika vanliga folksjukdomar och kroniska hälsoproblem. Stress, psykisk ohälsa, övervikt, magproblem, värk, oro, astma, allergier, diabetes typ 2, högt blodtryck, sömnproblem, listan kan göras lång. Och det är inte alltid den vanliga vården kan hjälpa. Många får en massa mediciner men mår ändå inte bra. Det är dags att vi tänker till här i Sverige. (Stina Helmersson har skrivit boken ”Hälsovinsten”.)
Hästlivet på Island
Följ med till hästbönder, tävlingsryttare, prisbelönta uppfödare, tränare, ridlärare och hästälskare. Följ med på en ridtur i det isländska landskapet i tölt och flygande pass.
Islandshästen är en av landets främsta symboler och ambassadörer. Ryttare i hela världen rider islandshäst och tusentals besöker Island varje år för att rida på tur i den fantastiska naturen.
När de första bosättarna kom till Island under vikingatiden tog de med sig sina bästa hästar och övrig boskap. Hästen var oumbärlig och under många hundra år red man och transporterade varor på hästryggen. Hövdingar och mäktiga familjer avlade fram fina ridhästar. Hästen hade en viktig plats i religiösa ritualer och var en viktig statussymbol. Islandshästen rymmer många sorters hästraser från Norden, Europa, stäpperna i öster och Mellanöstern. Men under mer än tusen år har den isolerats på Island. Ett tag under mitten av 1900-talet trodde många att intresset för hästar och ridning skulle försvinna. Men det blev tvärtom. Intresset är större än någonsin. Sport, avel och fritidsridningen blomstrar. Följ med till Island och det spännande hästlivet
Vattnets magi - mossoffer & hälsokällor
Vattnets magi – mossoffer & hälsokällor
Vattnet har i alla tider varit heligt med inneboende krafter och energier. Källor där vatten tränger upp från underjorden ansågs hälsobringande och man kunde även offra i källorna för att önska sig något.
Nyfödda barn döps i heligt vatten. Vigt vatten anses ha magiska krafter. Vattnet har flera symboliska betydelser.
Redan för 10 000 år sedan offrades människor i vatten och våtmarker, som gåvor till Moder jord under nödår. I Skandinavien och nordvästra Europa finns spår av flera 2-3000 år gamla mossoffer.Ofta högstatuspersoner som dödats rituellt. De lades i mossar för att de skulle bevaras. De kunde bindas vid mossen med stenar och störar genom kroppen för att inte gå igen. Denna sedvänja pågick långt fram i modern tid. Bockstensmannen lades i en mosse 1350-talet och i Borås lades en kvinna i en mosse på 1700-talet. Mossar är omgärdade av mystik. Tron på mossars spirituella magiska kraft levde kvar in på 1800-talet.
Hästarna i Camargue & Connemara & Pyrenéerna
Alla de gamla hästraserna i Europa är ”kusiner” med islandshästarna.
De är ungefär lika stora och har flera gångarter. Men de konkurrerades nästan ut under flera århundraden av en riktad avel mot högre, större, kraftigare hästar. Men det finns fortfarande gamla hästraser i bergstrakter, träskmarker och andra områden. Följ med till Pyrenéerna, Camargue och Connemara och möt hästmänniskjor, ryttare, uppfödare. Följ med upp i bergen till baskiska staden Saare där Michel fortfarande föder upp Pottak-ponnyer. Söderut i Provence kan man få en härlig ridupplevelse bland vita hästar, svarta tjurar och rosa flamingos längs stränderna. Vi besöker Elisabeth som har turridning och ridutbildning och Agatha som avlar hästar i Camargue i södra Frankrike. På Irlands karga västkust kan man möta halvvilda flockar av den irländska keltiska Connemara-ponnyn. Här kan man rida på turer i bergen och längs de klippiga stränderna. Men numera är det ont om renrasiga Connemaraponnier. Ann Henning från Sverige som bott här i 30 år berättar om hur man gjort för att rädda rasen.
Hästhälsa med helhetssyn
Ett 20-tal veterinärer, terapeuter, hovslagare, tränare, ridinstruktörer m fl ger sina bästa tips och råd. Det finns många vägar till en frisk, fungerande häst. Det är klokt att skaffa sig kunskaper och information från duktigt hästfolk och experter som har både erfarenheter och teori. Kan jag rida hästen frisk? Hur fungerar örtmedicin? Vad kan man göra med akupunktur? Och mycket mycket mer.
Den klassiska rdkonsten, Sydeuropeisk ridning och det magiska tygeltaget
Vad kan äldre tiders ryttartradition lära oss ryttare idag?
Patrice Franchet d´Esperay, fd beridare vid Franska ridskolan, Cadre Noir i Saumur och numera tränare och utbildare runt om i Europa och håller även kurser i Sverige.
Han arbetar enligt den klassiska ridkonstenfrån de stora mästarna. En klassisk dressyr med rötter i den Neapolitanska skolan och Versailles-skolan från ”The Golden Age of Equitation” 1600-1800-talen. De flesta ryttarna på franska ridskolan rider numera mer ”modernt” sportridning och tävlar internationelt inom hoppning, dressyr och fälttävlan. Men Patrice och några beridare till har bestämt sig för att föra det gamla kulturarvet vidare till nya generationer ryttare. En ridning som är till för att utveckla såväl häst som ryttare.
Patrice är främst ”Baucherist” har rider helst enligt 1800-tals mästaren Francois Bauchers lära. Det handlar om följsam tygelhand i alla gångarter
Han går igenom hästen före varje ridpass och med enkla rörelser och lätt tryck och massage hjälper han hästen att släppa på spänningar. Han visar några enkla longeringsövningar som får hästen att böja och stretcha hals och nacke innan det är dags att sitta upp. Framförallt är det viktigt att lösgöra ”The poll” området bakom öronen, kring första halskotan. ”Om hästen är blockerad och spänd där får den svårt att trampa in under sig med bakbenen, länga överlinjen och bära upp sig .” Följ med på ett spännande ridpass med många tips direkt från Patrice i ord och bild.
Höstens och vinterns högtider
Höstens och vinterns fester och högtider avlöser varandra. Tid att tack för skörd, jakt och slakt. Fira de förlevande och samlas till skördefest,Vallutt (päregille) Mårten gås, alvablot, halloween, allhelgona och de första vinternätterna,Den mörkaste tiden lockar man på att solen, som ska återfödas. Lussefirandet, bocken, tomten, mat och dryck; ölet och julgrisen vid midvinterblot och jul. Höstens och vinterns högtider och seder har rötter ända tillbaka i stenåldern.
Örternas magi & Växternas kraft
Växterna är sedan urminnes tider vårt naturapotek. Folkmedicinen bygger mycket på vad som finns i växtriket. Härifrån kommer kunskap som lett till dagens mediciner. Neanderthalarna, de gamla grekerna, klosterträdgårdarna – överallt har växternas läkande, helande egenskaper varit kända. Hjärtansfjörd/citronmeliss är lugnande, hjälper matsmältning och blodtryck. Brännässla används mot reumatisk värk, sänker blodsocker, stärker immunförsvaret och r bra vid magkatarr. Listan är hur lång som helst. Örterna har även en magisk funktion i folktron. Vitsippan är helgad åt älvorna, ”Ellefolket”. Luktviol och lavendel ökar kärlekslusten.Den kloka Ingeborg i Mjärhult talade med Safsan-kungsbräken. Numera vet man att växterna kommunicerar med varandra. De kan t ex varna om skadeinsekter är på väg och utsändra skyddande ämnen! Följ med in i växternas magiska värld.